torsdag 13. desember 2012

Fem kategorier del 2

Vi har fått en ny fem kategorier oppgave på skolen. Vi sal ta bilder i fem forskjellige kategorier, og det skal være 10 bilder tilsammen. Og vi må begrunne hvorfor vi har valgt de bildene vi har tatt. 

Dette er kategoriene denne gangen:

1. Protrett
2. Striper, mønster og arkitektur 
3. Collage
4. Lukker/blender
5. Dyr 


 Hva er ideen? - Hvordan er komposisjonen? - Hvordan er lyset? - Hvilket fotoapparat har jeg brukt? - Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)? - Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet? - Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til? - Hva har jeg lært?


Portrett: 

Ideen bak dette bilde fikk jeg da jeg var på restaurant sammen med Konrad på bildet. Så jeg tok opp kamerat og tok et portrettbildet av ham. 

Konrad er i interesse punktet, noe som er bra fordi da legger vi merke til ansiktet hans med en gang. Bakgrunnen er rød/rosa og skaper en harmoni i bildet. 

Lyset er bra, det kunne vært litt mindre skygge i fjeset, men det er ganske vanskelig på grunn av at det er håret som skygger. 

Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 500 
Blender: f/1,4 
Lukker: 1/20 

Fotoet er ikke redigert.






































Portrett:

Ideen bak bildet fikk jeg fordi vi skal ta portrettbilder. Jeg tok bilde av Karoline i parallell klassen i skolegangen. 

Hun er sånn ca. plassert midt på bildet. Men fordi hun er så lys i huden (litt Snehvit hud) og alt rundt henne er mørkt gjør det at vi ser først ansiktet hennes. Siden fokuset er i fjeset så legger vi merke til ansiktstrekkene hennes. En veldig bra komposisjon. 

Lyset på dette bildet er jeg kjempe fornøyd med! Bak meg er det et stort vindu, så lyset kommer i fra det! Og fordi Karoline er så lys i huden lyser hun og lyset blir enda bedre. 

Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 1000
Blender: f/1,4 
Lukker: 1/1250

Fotoet er ikke redigert.





































Arkitektur: 

Ideen bak dette bildet fikk jeg da jeg var på helgetur i Oslo. Og da kom jeg over denne flotte her!

Arkitekturen er plassert på interessepunktet. Og det virker interessant. Bra komposisjon. 

Jeg synes lyset i dette bildet er spennende. Det er et naturlig lys, men oppe i taket så er det lamper som lyser opp, dette skaper en harmoni i bildet. Det er også striper som gir en bevegelse i bildet. 

Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 640
Blender: f/2 
Lukker: 1/30 

Fotoet er ikke redigert.

Arkitektur: 

Ideen på dette bildet fikk jeg og kjæresten min da vi var og gikk tur i Oslo. Han holdet mobilen sin oppe med kamera på og jeg tar bildet av det.

Komposisjonen er jeg veldig fornøyd med! I mobilen ser vi hele kirken og den ligger i interessepunktet, men vi ser også kirken veldig uklart i bakgrunnen. 

Lyset her er ganske bra! Lyset er med på at vi legger ekstra godt merke til mobilen, den er lysere en resten av bildet. 

Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 640
Blender: f/2 
Lukker: 1/80 

Fotoet er ikke redigert.





Striper: 

Ideen fikk jeg da jeg gikk rundt på skolen sammen med Helena. Og plutselig kom vi over denne pynten som henger ned i fra taket. Og da måtte jeg bare ta bilde. 

Komposisjonen ble jeg fornøyd det. Den blå stripen som er i fokus ligger i interesse punktet, og det er linjer i bildet som kan gjøre det spennende, det er også mye gjentagelse. Det er flere gule striper, og noen blå. 

Lyset er jeg også fornøyd med. Bildet er tatt inne så det er ikke ett naturlig lys. 

Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 800
Blender: f/2 
Lukker: 1/250 

Fotoet er ikke redigert. 





Collage: 

Ideen fikk jeg da jeg så gjennom bildene mine. Bildet er tatt med selvutløser i fotostudio, og bildet i bakgrunnen er tatt i Sogn og Fjordane på sommerferie. 

Komposisjonen er ok, jeg og Helena er ikke helt i interessepunkt synes jeg, men vi det første som man legger merke til, det er på grunn av at vi har mye svart på oss og det tar oppmerksomhet. Og så legger man kanskje merke til gårdene som ligge til venstre på bildet. 

Lyset er bra, jeg har redigert lyset på meg og Helena så det kan passe bedre til lyset i bakgrunnen. 

Jeg har brukt kamera: Nikon D60
ISO: 100
Blender: f/8
Lukker: 1/60 

Fotoet er veldig redigert og slik ser originalene ut: 



















































Blender: 

Ideen fikk jeg da jeg var i bursdagsselskap og hun hadde et fint lys som stod i vindukarmen.

Komposisjonen i dette bildet er jeg veldig fornøyd med! Lyset er i fokus sånn som jeg ønsker, og det står HOME i bakgrunnen som skaper en harmoni og bevegelse i bildet.

Lyset ser gult ut, men skriften var litt gul, og det er tatt inne i ett inne lys, kunne hatt et annet lys.


Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 500
Blender: f/3,5 
Lukker: 1/15

Fotet er ikke redigert. 





































Blender: 

Ideen fikk jeg da jeg var i bursdag og bursdagsbarnet hadde pyntet til jul. Det var et lite kjedelig tre som var pyntet opp med gull kuler. Veldig fint.

Komposisjonen er jeg fornøyd med. Den kulen som er i mest fokus er i interessepunktet og legges derfor merke til med en gang. Det som er i bakgrunnen er uklart slik som jeg ønsket det.

Lyset er bra, det ser ut som kulen som er i fokus lyser ekstra opp fordi den er blank.

(Jeg valgte å ha bildet i svart hvit fordi det var det jeg syntes så penest ut)


Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 500
Blender: f/3,5 
Lukker: 1/6

Dette bildet er litt redigert.

















Dyr: 

Ideen fikk jeg også i en bursdag da hunden kom gående på gulvet og jeg kom på at det var en av kategoriene. Da fikk jeg lov til å ta bildet av hunden!

Komposisjonen ble jeg veldig fornøyd med. Hunden er nesten på midten av bildet men ikke helt, men fordi den er helt skarp. Bakgrunnen er veldig lys, og fremhever hunden. Det at hunden er lys i pelsen ved munnen gjør at bildet føles helt.

Lyset er tatt i inne lys og ser litt gult ut. Men ellers bra, det er veldig lys bakgrunn og hunden er svart og det er Trine som holder hunden også.


Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 1000
Blender: f/1,4
Lukker: 1/30

Bildet er ikke redigert.
















Lukker: 

Dette bilder er egentlig ikke planlagt. Men jeg synes det ble veldig kult.

Komposisjonen ble ganske bra. Lysene er i interessepunktet og er mer fremhevende en det andre fordi det lyser opp. Det som burde vært andreledes med dette bildet er å flytte vekk flasken og glassene. Det at Trine sitter i bakgrunnen synes jeg ble tøft.

Lyset her likte jeg, det ser gammeldags ut og gjør at vi ikke ser bakgrunnen like godt som lysene.


Jeg har brukt kamera: Canon EOS 50D 
ISO: 500
Blender: f/22
Lukker: 5,0

Bildet er ikke redigert.

Malene Beate

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar